Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
مرتضی مقتدایی


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




سیاسی » نمایندگان خبرگان پنجم » تعداد بازدید: ٣٠٣٠٩٥
مرتضی مقتدایی
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
مرتضی مقتدایی مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم، استاد درس خارج در این حوزه، عضو مجلس خبرگان رهبری از اصفهان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. و سابقاً رییس دیوانعالی کشور و دادستان کل کشور بود.
مقتدایی، متولد سال ۱۳۱۴ خ. در محله مسجد حکیم اصفهان، می‌باشد. پدرش میرزا محمود مقتدایی از روحانیون اصفهان بود که مدت کوتاهی شاگرد عبدالکریم حائری بود و با سید روح‌الله خمینی، محقق داماد و سید احمد زنجانی جلساتی مشترک برپا می‌کردند
در کودکی وی، همزمان با کشف حجاب، پدرش با خانواده خود به روستای «خوراسگان» رفت تا ضمن آزادی بیشتر، امورات شرعی مردم را نیز سامان دهد. وی پس از به پایان رساندن دوره ابتدایی، در آن روستا علوم اولیه حوزوی را نزد پدر، فرا گرفت.

در سال ۱۳۳۱ برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه اصفهان شد و دو سال هم در درس خارج شرکت کرد و در سال ۱۳۳۸ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد. در قم نیز در درس خارج خمینی و برخی دیگر شرکت نمود و در این میان، به تحصیل علوم عقلی و شرکت در کلاسهای اخلاقی نیز کوشش داشت. در سال ۱۳۴۰ نیز به کلاس‌هایی که سید محمد بهشتی برای آشنایی فضلای قم با علوم جدید راه اندازی کرده بود، راه یافت.
وی بخشی از مقدمات را نزد پدر خود و ادامه آن و بخشی از دروس سطح را نزد شیخ محمد حسن نجف آبادی (از شاگردان آخوند خراسانی) و نیز فیاض و شمس آبادی فرا گرفت. او منظومه را نزد میرزا رضا کلباسی و تفسیر، نهج البلاغه و اخلاق را نزد میرزا علی آقای شیرازی و خلاصة الحساب و تشریح الافلاک را نزد مجدالعلما (فرزند شیخ محمدرضا نجفی مسجد شاهی) فرا گرفت. همچنین مکاسب را نزد خادمی آموخت و دو سال نیز در درس خارج او شرکت کرد.

با ورود به حوزه علمیه قم، در درس خارج خمینی و همزمان در درس سید حسین طباطبایی بروجردی نیز شرکت کرد. همچنین از درس‌های خارج محقق داماد، گلپایگانی و محمدعلی اراکی نیز بهره می‌برد. در بخش فلسفه نیز به درس اسفار علامه طباطبائی می‌رفت.

آیت الله مقتدایی در سال‌های تحصیل خود در اصفهان با حسن امامی، شیخ صفرعلی شریعت فلاورجانی، کمال فقیه ایمانی و در قم با فاضل هرندی، مؤمن، طاهری خرم‌آبادی هم‌مباحثه بود.
مسؤلیت‌ها

برخی از مسؤولیت‌های وی پس از انقلاب به شرح زیر است:
قاضی دادگاه‌های انقلاب اسلامی؛
عضو و سخنگوی شورای عالی قضایی؛
ریاست دیوان عالی کشور؛
ریاست دادسرای دیوان عالی و دادستانی کل کشور؛
عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛
عضویت در شورای عالی حوزه علمیه قم؛
نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره دوم و سوم از استان اصفهان.
تدریس دروس سطح و خارج در حوزه علمیه قم.
مدیریت حوزه‌های علمیه
رئیس حوزه علمیه قم


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

مرتضی مقتدایی

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,